Gerontechnologie - Reisverslag uit Jyväskylä, Finland van asstrid - WaarBenJij.nu Gerontechnologie - Reisverslag uit Jyväskylä, Finland van asstrid - WaarBenJij.nu

Gerontechnologie

30 April 2009 | Finland, Jyväskylä

Ouderen en techniek, excentrisch trainen, hartslagmeters, fitness apparaten, nordic walken. Hoe krijg je oudere mensen aan het bewegen, voor een langdurigere kwaliteit van leven. Finland is wat ouderen en sporten betreft een voorbeeld land. Overal op straat zie je ouderen lopen, met of zonder Nordic Walking stokken.
Wij moesten ook vanalles uitproberen. Een balanstrainer, excentrisch trainen (wat voor behoorlijk wat spierpijn heeft gezorgd), sauna, een playground voor ouderen en first beat hartslag interval meter (heel gaaf). We hebben heel wat colleges gehad over allerlei interessante en minder interessante onderwerpen.
We moesten een learning diary samenstellen met daarin wat we die dag geleerd hadden, en waar alle colleges over gingen. We werden ingedeeld in teams met verschillende nationaliteiten. Zo zat ik in een groep met een Tsjechisch meisje, een Bulgaarse, een Finse en een Belg. We hadden een redelijk prouctief groepje, alleen het Bulgaarse meisje kon niet goed meekomen door de taal.
Op 30 april moesten we alles inleveren en een presentatie geven over wat we allemaal geleerd hebben. Om 12 uur waren we klaar, na twee volle weken cursus.